شمعدانی - GERANIUM
نوشته شده توسط : hr

شمعدانی  -  GERANIUM

PELARGONIUM HORTOM: نام علمی

GERANIACEAE  - شمعدانی: خانواده

آفریقای جنوبی: بومی منطقه

succulents, shrubs,پلارگونیوم: نام های دیگر

Pelargonium hortom

 

خاک و تغذیه: خاک جنگلی ، تورب و ماسه

دمای ایده آل محیط : 20 درجه سانتیگراد

آبیاری و رطوبت : خیلی مرطوب

نور محیط : زیاد

 

شمعدانی:

اسم علمی این گیاه Pelargonium ، از خانواده Geraniaceae میباشد. گونه های این جنس همگی بومی آفریقا‌ی جنوبی مخصوصا ناحیه کاپ هستند.

هیبریدهایی از این جنس که به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده می‌شوند.

معمولا چند ساله بوده و ارتفاع آن ها در طبیعت در حدود یک تا ۲ متر هم می رسد

شمعدانی برگهای بزرگ، کرکدار و کروی دارد گل ها بزرگ و به رنگ سفید، قرمز و بنفش و به شکل گل آذین چتر ساده روی ساقه ظاهر می شوند.

خانواده شمعدانی یک خانواده نسبتاً پر گیاه است. تعداد زیادی از آن‌ها بعنوان شمعدانی‌های بذری تحت، عنوان گیاهان یکساله در فضای آزاد کشت می‌شوند. حدود صد گونه از شمعدانی‌های یکساله بذری در کاتالوگ‌های بذر موجود است . شمعدانی‌های کشور ما از گروه پلارگونیوم‌ها و جنس پلارگونیوم هستند. این جنس برگ‌های سبز پنجه‌ای و گل‌های متراکم دارد که بعنوان گیاهان فضای سبزی و پات پلنت Pot plant معرفی شده‌اند

شمعدانی معمولی یا پلارگونیوم هورتوم علاوه بر اینکه در داخل ساختمان قابل نگهداری است بخش عمده مصرف آن در فضای آزاد می‌باشد. به دلیل تنوع رنگ (صورتی، سفید و قرمز) در طراحی‌های گوناگون در فضای آزاد استفاده می‌شود. حتی شمعدانی معمولی به عنوان کشت نواری Border plant هم مورد مصرف دارد و گاهی به عنوان کشت متراکم و کپه‌ای استفاده می‌شود

شمعدانی عطری گیاهی است که برگ‌های معطر و گل‌های صورتی رنگ کوچکی دارد. برگ‌های ظریف و کرک دار و سبز آن بخش زینتی گیاه است که به نور مستقیم آفتاب بسیار حساس است و باید گیاه را در سایه آفتاب درختان کاشت تا با سوختگی حاشیه برگ‌ها مواجه نشویم

پلارگونیوم دامست یکوم یکی از شمعدانی‌های نسبتاً قدیمی است که در ایران کشت و کار شده است. این گیاه کاملاً متفاوت با شمعدانی‌های دیگر است و یک هاله سیاه رنگ در وسط گلبرگ‌های صورتی آن دیده می‌شود، برگ‌هایی درشت‌تر از شمعدانی‌های دیگر دارد و نسبت به شرایط خشکی و خاک نامساعد مقاوم است. این گیاه به عنوان یک Pot plant استفاده می‌شود .

این گیاه به نور زیاد، گرمای معمولی، آبیاری فراوان، رطوبت کم تا متوسط خاک قلیایی احتیاج دارد.

کود مورد نیاز شمعدانی را باید به میزان ۵ گرم در لیتر، هر هفته یکبار، از اردیبهشت تا شهریور، مصرف کرد.

مخلوطی از خاک جنگلی ، تورب و ماسه، برای رشد و نمو گیاه شمعدانی مناسب می باشد. این خاک باید بدون ماده آهکی باشد

انواع شمعدانی را می توانید به آسانی از اوایل تا اواخر تابستان تکثیر نمائید. قلمه های انتهایی ساقه را با یک چاقوی تیز به طول ۱۰ سانتیمتر جدا کنید و سپس انتهای قلمه را پس از جدا کردن برگهای پایینی در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست بذر و قلمه قرار دهید. لازم است فقط کمی، مرطوب نگهدارید. ریشه دهی قلمه شمعدانی یک ماه طول خواهد کشید. دمای محیط را در این مدت روی ۱۸ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. زمانی که ریشه ها رشد کردند، گیاه را در گلدانی با قطر دهانه ۱۳سانتیمتر، حاوی کمپوست با پایه پیت، بکارید. به خاطر داشته باشید قبل از هر آبیاری خاک گلدان تقریبا خشک شده باشد.

 ************************

شمعدانی اژدر

  شمعدانی اژدر

گل اژدر یا شمعدانی اژدر یا شمعدانی رگال یا شمعدانی رویال

نام علمی :   Pelargonium × domesticum

نام انگلیسی : Regal geranium

شمعدانی اژدر

 شمعدانی در حدود 200 گونه دارد که می توان آنها را به دو دسته وحشی و زینتی تقسیم کرد. اغلب شمعدانی هایی که امروزه کاشته می شوند نتیجه تولید کولتیوارها و دو رگه (هیبرید)گیری های بیشماری هستند که از 20 گونه زینتی جنس شمعدانی از قرن 17 میلادی تا به امروز  انجام شده است. نام گذاری جدید نسبت به قدیم تا حدود زیادی تغییر کرده و این هزاران هیبرید و کولتیوار را بر اساس خصوصیاتی همچون عادت رشد شاخسار، شکل و رنگ برگسار، معطر بودن برگسار و … در تعدادی گروه اصلی قرار داده اند. یکی از این گروه های اصلی هیبرید دامستیکوم (Xdomesticum) است که به شمعدانی های رگالRegal  موسوم است و دارای قدمت 150 ساله می باشد. به نظر می رسد اجداد آن،کوکولاتوم (P.cucullatum) و گراندیفلوروم (P. grandiflorum)  باشند.

گروه شمعدانی های رگال دارای بوته های چندساله و همیشه سبز هستند و برگ هایشان تقریبا دایره ای شکل است که گاهی به بخش هایی تقسیم شده اند و گاهی حاشیه برگ ها دندانه دار است و معمولاً گل هایی با 5 عدد گلبرگ به رنگ های ارغوانی روشن، صورتی، بنفش و یا سفید تولید می کنند.

این گیاهان را می توان در فضای باز و یا گلدان کاشت این گیاهان نیاز به آب و هوای نسبتاً سرد و خشک دارند و بهتر است پس از اتمام گل، هرس اساسی گردند. در طول زمستان پیش از اولین سرما، می توان گلدان شمعدانی را به خانه آورد و کنار پنجره روشنی که نور بخورد و در عین حال جای آن خنک باشد نگه داری کرد و میزان آبیاری آن را نیز کم کرد؛ یا اینکه گلدان را پیش از اولین سرما به محل تاریک خنکی انتقال داد تا فقط از سرمازدگی مصون بماند تا فصل گل برسد.

خانواده: جرانیاسه Geraniaceae

نوع: چندساله که البته کاشت یکساله برای زیبایی و چشم نوازی گیاه توصیه می شود.

رنگ گل: ارغوانی روشن، صورتی، بنفش و یا سفید

فصل گل: آغاز فروردین تا پایان مردادماه

برگ: همیشه سبز نسبتاً گرد، با دندانه های نامرتب و پلیسه دار

ارتفاع: 30 الی 90 سانتیمتر

گستردگی: 30 الی 60 سانتیمتر

نور مطلوب: شمعدانی در طی روز حداقل باید 6 ساعت در معرض نور مستقیم آفتاب باشد. شمعدانی های گروه رگال زمانی که دمای محیط اطرافشان به دلیل تابش مستقیم نور آفتاب بخصوص در بعد از ظهر روزهای گرم تابستان، افزایش می یابد گل نخوهند داد. بنابراین مکان کاشت و نگهداری آنان را به گونه ای انتخاب کنید که در بعد از ظهر از سایه برخوردار شوند.

رطوبت مطلوب: آبیاری متوسط و مرتب. شمعدانی اصولاً تا حدودی خشکی بستر کاشت را تحمل می کند اما برای گلدهی خوب گیاه و عملکرد مناسب آن می بایست در طی فصل رشد (بهار و اوایل تابستان) بستر کاشت را مرطوب نگه داشت که البته این به معنی خیس و غرقابی شدن خاک نیست.

دمای مطلوب: رشد شمعدانی دمای 5-4 درجه سانتیگراد متوقف می شود و تا دمای 1-0 درجه زنده می مانند اما در 3-2 درجه زیر صفر دچار سرمازدگی می شوند و از بین خواهند رفت.

 عدم وجود تفاوت دمایی بین روز و شب یکی از دلایل عدم گلدهی این گیاه است.

خاک مطلوب: خاک خوب زهکشی شده

تکثیر: . شمعدانی ها کلاً از طریق قلمه تکثیر می گردند، در حالی که استفاده از بذر منحصراً برای تولید کولتیوارهای تازه است. همه شمعدانی های مذکور اواخر بهار و اوایل تابستان به گل می نشینند.

آفات و بیماری ها: حشرات یا بیماری های خاصی اژدر را تهدید نمی کند. گیاهانی که در فضاهای داخلی نگهداری می شوند ممکن است بیش از خارجی ها در معرض مگس سفید و شته قرار بگیرند. خاکی که خوب زهکشی نشده باشد ساقه و ریشه را می پوساند.

 ******************************

نگه دار ی گل شمعدونی در زمستان

گل شمعدانی 

مشخصات: اسم علمی این گیاه Pelargonium  ، از خانواده  Geraniaceae  میباشد. گونه های این جنس همگی بومی آفریقا‌ی جنوبی مخصوصا ناحیه كاپ هستند. هیبریدهایی از این جنس كه به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده می‌شوند. معمولا چند ساله بوده و ارتفاع آن ها در طبیعت در حدود یك تا 2 متر هم می رسد شمعدانی برگهای بزرگ، كركدار و كروی دارد گل ها بزرگ و به رنگ سفید، قرمز و بنفش و به شكل گل آذین چتر ساده روی ساقه ظاهر می شوند.
مراقبت: این گیاه به نور زیاد، گرمای معمولی، آبیاری فراوان، رطوبت كم تا متوسط خاك قلیایی احتیاج دارد.
کود: كود مورد نیاز شمعدانی را باید به میزان 5 گرم در لیتر، هر هفته یكبار، از اردیبهشت تا شهریور، مصرف كرد.
خاک: مخلوطی از خاك جنگلی ، تورب و ماسه، برای رشد و نمو گیاه شمعدانی مناسب می باشد. این خاك باید بدون ماده آهكی باشد. 

 

تکثیر گل شمعدانی:

انواع شمعدانی را می توانید به آسانی از اوایل تا اواخر تابستان تكثیر نمائید. قلمه های انتهایی ساقه را با یك چاقوی تیز به طول 10 سانتیمتر جدا كنید و سپس انتهای قلمه را پس از جدا كردن برگهای پایینی در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر، حاوی كمپوست بذر و قلمه قرار دهید. لازم است فقط كمی، مرطوب نگهدارید. ریشه دهی قلمه شمعدانی یك ماه طول خواهد كشید. دمای محیط را در این مدت روی 18 درجه سانتیگراد تنظیم كنید. زمانی كه ریشه ها رشد كردند، گیاه را در گلدانی با قطر دهانه 13سانتیمتر، حاوی كمپوست با پایه پیت، بكارید. به خاطر داشته باشید قبل از هر آبیاری خاك گلدان تقریبا خشك شده باشد.

لازم به ذکر است با توجه به این مسئله که در زمستان زمان  تابش نور خورشید برای رشد گیاه کافی نمی باشد .و یا حتی در فصل تابستان که زمان و میزان تابش نور خورشید کافی است ولی مکانی که گیاه در آن نگه داری میکنیم (آپارتمان)نور مناسب ندارد می توان از لامپ مخصوص رشد گیاه استفاده کرد (led مخصوص رشد گیاه)در این لامپ ها از تکنولوژی شبیه سازی نور خورشید (نانومتر مورد نیاز فتوسنتز گیاه )استفاده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: گل و گیاهان باغچه و فضای باز , ,
:: بازدید از این مطلب : 1865
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: